Sunday, June 6, 2010

მაია, ნანუკა და ტელეჭორები

ზვიად ბარქაია
თბილისი. 5 მაისი. 2010


მათ თქვენი სევდა და სიხარული აინტერესებთ. ტელეკამერებით ხელში იჭრებიან ადამიანების ცხოვრებაში, მათი გამოცდილებები ეკრანზე გადააქვთ და ამ ეკრანიზებულ ცხოვრებას ვიზუალური ეფექტებითა და მარილიანი სიტყვით კმაზავენ. ისინი არიან მაყურებლის ემოციების მბრძანებელები და ჭორების ინდუსტრიის მაგნატები. ისინი არიან მაია და ნანუკა.

ჭორაობა ქართულ ტელესივრცეში ყველაზე სარფიანი საქმეა, ხოლო ტელე-ჭორიკნები კი ყველაზე პოპულარული ჟურნალისტები გახლავთ. რაც ადრე საფიხვნოში იმართებოდა, დღეს -- მასობრივი კომუნიკაციის ხანაში -- უკვე ცისფერი, ან გნებავთ ყვითელი, ეკრანებიდან ხდება. თუ ტელევიზორს ოთხშაბათს საღამოს ,,იმედზე“, ხოლო ხუთშაბათს ,,რუსთავი2“-ზე მომართავთ, მაია ასათიანი და ნანუკა ჟორჟოლიანი არ დაგზარდებიან და სრულიად განსხვავავებულ და ამავდროულად სწრაფი კვების პროდუქტივით მსგავსი ადამიანური ისტორიებით უხვად მოგამარაგებენ.

ჭორაობა, როგორც ტელეპროდუქტი, დიდი ხანია დამკვიდრდა საერთაშორისო მედია ბაზარზე, თუმცა ეს ჟანრი ქართულ ტელესივრცეში შედარებით გვიან გამოჩნდა. დღეს ,,პროფილი“ და ,,ნანუკას შოუ“ წარმატებით ართმევს მაყურებელს აქამდე ერთ-ერთ ყველაზე მოთხოვნად პროდუქტს - პოლიტიკურ ახალ ამბებს. თუ უკანასკნელ დრომდე ქართული ტელემედია ძირითადად პოლიტიკური ბატალიების შესახებ ინფორმაციით უმასპინძლდებოდა აუდიტორიას, დასავლეთში ტელემაყურებელი უკვე დიდი ხანია ტირის და იცინის ოპერა უინფრისა და ელენ დეჟანერესთენ ერთად.

პოლიტიკით გადაღლილმა ქართველმა მაყურებელმა ენთუზიაზმით აიტაცა სიახლე და ზემოთ ხსენებული გადაცემები დღეს შესაშური პოპულარობით სარგებლობენ. ჭორაობამ არ იცის გენდერული საზღვრები, მაგრამ ტელესტუდიებშიც ეს საქმე ამ დარგის აღიარებულ ოსტატებს - ქალბატონებს მიანდეს.

ვინ არიან ქალბატონები, ვინც ტელევიზიით ადამიანური ემოციებით ვაჭრობენ? თქვენს წინაშეა ორი კონკურენტი: წითელ კუთხეში – „რუსთავი2-ის“ სევდის დედოფალი მაია ასათიანი და ლურჯ კუთხეში-„იმედის“ მოდელირებული „პროფილის“ წამყვანი ნანუკა ჟორჟოლიანი. ამ გადაცემების ეთერში გასვლის შემდეგ ორივე ტელეწამყვანის ფოტოებმა არაერთხელ დაამშვენა გლუვყდიანი გამოცემების გარეკანი და დღეს ორივეს ფართო და ერთგული ტელემრევლი გააჩნია.

მათი პოპულარობის შესაფასებლად სოციალური ურთიერთობების ვებგვერდებზე თვალის შევლებაც კმარა. ფეისბუქის ზოგიერთ წევრს მიაჩნია, რომ ჩუქურთმებში ჩაფლული, ბავშვურად მომღიმარე მაია და მისი ცრემლმდენი გადაცემა ,,უცხო და უშუალოა“. თუმცა, მის მოძულეთა 1500-იანი ლაშქარმაც მოიყარა თავი ფეისბუქ-კამპანიაში ,,ვინც ვერ იტანთ მაია ასათიანს“.

წარმატების ფორმულა ორივე ტელედივამ მათი გადაცემების დასავლური პროტოტიპებისგან ისესხა. ნანუკას შოუს ბევრი ,,ელენის შოუს“ ქსეროქსად მიიჩნევს. თავის ერთერთ გადაცემაში, როცა ცნობილი ქალბატონების ჩაცმულობებს განიხილავდნენ, ნანუკა ჟორჟოლიანმა განსაკუთრებული სიყვარული გამოხატა ელენის სტილის მიმართ, და თქვა რომ „რა ქნას მოსწონს და ბაძავს, ნეტა ყველას ასე ეცვას“.

მოკლედ, ამ ქალბატონებს აქებენ თუ ლანძღავენ, უწუნებენ ჩაცმულობას თუ ხმის ტემბრს, უყვართ თუ ვერ იტანენ, მათ მაინც უყურებენ. ,,პროფილი“ და ,,ნანუკას შოუ“ ერთ-ერთი ყველაზე პოპულარული გადაცემებია და მათ გამოჩენასთან ერთად ქართულ მედიისთვის თვისებრივად ახალი, ყვითელი ტელესეზონი გაიხსნა.

Saturday, June 5, 2010

იკრძალება, მაგრამ ნებადართულია

სოფო ბერიაშვილი
თბილისი. 3 ივნისი.

გარემოვაჭრეებისთვის ნასესხები დრო თვითმმართველობის არჩვენებთან ერთად ამოიწურა. ახალარჩეული მუნიციპალიტეტი შეეცდება ღია ცის ქვეშ, ქაოტურად მიმდინარე აღებ-მიცემობა სპეციალურად განსაზღვრულ სივრცეში მოამწყვდიოს. მოვაჭრეები ქუჩის დათმობას არ ჩქარობენ.

ნაზი ტაბაღუა უკვე სამი წელია ,,ბახტრიონის ბაზარში" ყველს ყიდის. აბაშიდან, მეზობლების წაბაძვით, იმ იმედით ჩამოვიდა, რომ ოჯახს ,,ორ კაპიკს შემატებდა". უკვე ორჯერ გააგდეს, მაგრამ ისევ ვაჭრობს: - ,,სანამ გვამყოფებენ, ვიქნებით..."

არჩევნებამდე ამყოფეს, მაგრამ ახლა წესრიგის დამცველებთან მორიგი შეჯახების მოლოდინშია. ,,სულ შიშის ქვეშ ვართ. გვეშინია ხვალინდელი დღის - ვინმე არ მოვიდეს და არ გვითხრას წადითო."

წინაზე, ერთი დღით ადრე გააფრთხილეს, თქვენი ნებით წადით, თორემ გაგყრითო. ტაბაღუა და სხვა მოვაჭრეები მითითებას არ დაემორჩილნენ რასაც პოლიციასთან დაპირისპირება მოყვა. ,,არავის ინდობდნენ, არც ქალს, არც ბავშვს. ბევრნი იყვნენ. ყველაფერი გადაგვიყარეს. დიდი ზარალი მივიღეთ".

თბილისელების დამოკიდებულება გარემოვაჭრეების მიმართ არაერთგვაროვანია. ზოგი ანტისანიტარიას და ქუჩებში ხერგილებს ემდურის, ზოგიც იაფ საქონელს ეძალება და გარემოვაჭრეებს უთანაგრძნობს. აზრთა სხვადასხვაობა ინტერნეტ-ფორუმზე მიმდინარე ერთ-ერთი დიალოგიდანაც ჩანს:

ჯორდანო: -- ,,მე მომხრე ვარ გარევაჭრობა აიკრძალოს. მე თუ ვერ ვიარე ამ ქალაქის ქუჩებში, სულ ფეხზე არ მკიდია ვიღაც ციგანი "ლიკრას" [გა]ყიდვით რომ ოჯახს არჩენს? წავიდეს და ბაზარში გაყიდოს. ან არა და სანაპიროზე თევზი რომ იყიდება, საღამოს ["]პროსტო["] ვერ გაივლი[.] იქ სულ საცობია."

მარიკო: -- ,,...ცოტა იმ გარემოვაჭრის გულშიც ჩაიხედე."

გარემოვაჭრეებს ცატა ხნის წინ კონსერვატიული პარტია გამოექომაგა. პარტიის ერთ-ერთ წევრს ლაშა ჩხარტიშვილს გარევაჭრობის აკრძალვა, ქვეყანაში არსებული მძიმე ეკონომიკური ვითარების გათვალისწინებით, დაუშვებლად მიაჩნია. გარევაჭრობა უნდა დაკანონდეს, აცხადებს ჩხარტიშვილი და არჩევნების შემდეგ "დარბევების" მორიგ სერიას მოელის. "არჩევნებამდე არ არბევენ. არჩევნების შემდეგ კი იწყება ახალი ტალღა.. დაწიოკება. პოლიცია სიტყვიერ და ფიზიკურ შეურაცხყოფას აყენებს იმ ადამიანებს, ვისთვისაც თავის რჩენის ერთადერთი გზა გარევაჭრობაა."

მოვაჭრეებთან უხეშად მოპყრობას არ იწონებს დედაქალაქის ხელისუფლებაც, თუმცა, თბილისის მერის თქმით, ქალაქის მმართველობა ვერ შეეგუება იმ ანტისანიტარიას, რომელიც თბილისის ქუჩებში გარევაჭრობის გამო სუფევს. ,,თბილისში რამდენიმე ახალი ბაზარი შენდება. ჩვენ გამოვუყოფთ ფართს იმ გარემოვაჭრეებს, რომლებიც ჩვენს შეთავაზებას დათანხმდებიან."